Під'їзди СРСР — чому стіни фарбували у синій і зелений колір.

Під'їзди СРСР — чому стіни фарбували у синій і зелений колір
Під'їзди СРСР — чому стіни фарбували у синій і зелений колір
Більшість радянських будинків мають типове оздоблення під'їздів: нижня частина стіни пофарбована синім або зеленим кольором, а верхня — просто побілена. Для когось це ностальгія, а для інших — незрозуміла архітектурна спадщина. Але такий "дизайн" не був випадковістю. За ним стоїть ціла система мотивів — від практичних до ідеологічних. У роки існування СРСР вибір фарби був напрочуд обмеженим. Найпоширенішими стали синя та зелена, найважливіше, це мало не естетичне, а радше виробниче пояснення.
Ці кольори активно використовували у промисловості та армії: для залізничних вагонів, військової техніки, заводських цехів, санаторіїв. Фарбу виготовляли масово, і вона часто залишалась у надлишку — саме тому її й використовували для цивільного будівництва, зокрема для під’їздів
. Чому у СРСР фарбували лише нижню частину стіни Незважаючи на значні обсяги фарби, стіни в під’їздах оздоблювали лише до половини. Інша частина залишалася побіленою. Цьому є щонайменше чотири логічні пояснення. Економія ресурсів Фарба була масовою, але водночас недешевою. Побілка коштувала копійки. Тому типове рішення — фарбувати лише нижню частину (до рівня очей), а верх — білити вапном. Такий підхід дозволяв заощаджувати, покриваючи великі площі мінімальними витратами. Практичність у прибиранні Фарба добре витримувала миття й механічний вплив. Її обирали також і тому, що синій і зелений кольори краще маскували бруд, плями, сліди взуття чи дитячих рук. Побілка, навпаки, легко осипалася і вимагала частого оновлення. Відтак фарбували саме ту частину стіни, яка найбільше потерпала від контакту. Маскування будівельних дефектів Стіни в хрущовках та інших типових радянських будинках часто були неідеальними: тріщини, нерівності, шви. Фарба краще приховувала ці вади, ніж вапно. І фарбували саме ту частину, де дефекти кидалися в очі насамперед — на рівні погляду мешканця. Створення ілюзії простору Радянські архітектори вважали, що горизонтальний поділ стіни візуально розширює простір. Темна нижня частина й світла верхня створювали контраст, завдяки якому під’їзд здавався вищим і світлішим. Це був своєрідний обман зору — дешева альтернатива якісному дизайну. Чому дизайн під’їздів СРСР вважався модним На перший погляд, типові радянські під’їзди здаються одноманітними та сірими. Але в ті часи їх оформлення вважалося сучасним і функціональним. Особливо якщо зважити на те, що архітектура розглядалася як інструмент ідеології. Сучасне переосмислення радянського підходу Сьогодні такий стиль фарбування вже майже не використовується. Проте він залишається частиною міського ландшафту в багатьох українських містах. Хтось із мешканців хрущовок і далі підтримує такий вигляд під’їзду — "бо так звикли". Інші ж намагаються позбутись усього, що нагадує про радянське минуле. Як повідомлялось, у більшості хрущовок та інших типових радянських будинках вхідні двері відчиняються всередину. Хоча сьогодні це може здаватися непрактичним і навіть небезпечним, у радянські часи такий стандарт мав низку своїх, хоч і не завжди очевидних, обґрунтувань.

Читайте також

Реклама